3 muligheder for flere kunder

- udnytter du dem alle?

Helt overordnet set har du vel 3 muligheder, hvor du kan få flere kunder: før, under og efter et salg.

I ”Før” fasen er nogle af elementerne markedsføring, Social Media (LinkedIn, Facebook etc.), mødebooking mf.

”Under” selve salget er bl.a. kundeoplevelsen, mens der i ”Efter” fasen er et altoverskyggende element: Ambassadøreffekten.

Som sælger er jeg blevet trænet i og målt på, hvor god jeg har været til mødebooking og i selve salgsfasen, hvor god jeg var til behovsafdækning, EFU og lukketeknikker mm. 

Jeg finder det tankevækkende, at jeg aldrig er blevet trænet i og målt på, hvor meget forretning, jeg rent faktisk skabte i ”Efter” fasen. Eller skræmmende nok, hvor meget salg jeg og min virksomhed gik glip af.

Hvorfor mon det er sådan? For mig handler det om ledelses fokus og kompetenceudvikling. Hverken mine ledere eller jeg har været klædt på til det. Kunne jeg så ikke bare have spurgt? Jo! Udfordringen er, at det er en lige så stor salgskompetence og udfordring som selve salget og mødebooking for den sags skyld. Sådan tror jeg ikke mange ser det. Men spørg dig selv, hvor mange gange har du selv spurgt og hvor mange gange er det blevet til noget? Mange har måske spurgt, men det løber tit ud i sandet, fordi det ikke er blevet gjort konkret. Det er ikke blevet trænet og du har ikke en fast ramme for, hvordan du skal gøre.

Min ledelse og jeg er gået glip af rigtig mange penge ved ikke at spørge. Lad mig vise et simplificeret regnestykke:

Én kundes indtjeningsmæssige livstidsværdi kunne i mit tidligere job løbe op i ca. 250.000 kr. Jeg ved nu, at ved at anvende de korrekte teknikker og spørge hver gang, jeg har et kundemøde/salg, så kan jeg ca. få 1 lead, der bliver til salg på hvert 5. møde. Forenklet sat op koster det altså mig og min virksomhed 50.000 kr. hver gang jeg ikke spørger (250.000/5 møder). Jeg medgiver at regnestykket er simplificeret, men tænk hvis det bare var halvdelen. Der ligger et kæmpe potentiale.

Første gang jeg så dette regnestykke fik jeg godt nok lidt ondt i maven. Det eneste jeg kunne trøste mig med var, at min leders maveonde, nok var en del større.

Tør du lave regnestykket og se hvor meget forretning du potentielt går glip af?


KONTAKTINFORMATION

Kundeambassaden

Telefon 21334314

E-mail info@kundeambassaden.dk

Violvej 8

2600 Glostrup

CVR-nummer 3136045531360455



INDHOLD

Copyright © 2018 Kundeambassaden

Design og udvikling Acaao